If you tell me, i will listen. If you show, i will see. If you let me experience, i will learn.

Quote

Know and Be One with you Inner Warrior!!

Step onto the mat and challenge yourself physically, mentally, emotionally and spiritually!

Practice hard with diligence!

Leave the mat with the strenght, the suppleness, and the fortitude to be the very best you can be in all areas of all your life.

Know that we are all ONE as we navigate ourselves on this great and amazing adventure!

Live your life to the fullest!!!

Be happy! Be healthy! Know Peace! Know Freedom!

(Jenne Lee, Hot Warrior Yoga (NY))

“Succes is van de ene mislukking naar de andere gaan zonder je enthousiasme te verliezen.”
(Winston Churchill)

“Success is not the key to Hapiness.
Hapiness is the key to Success.
If you love what you are doing,
you will be Successful!”
(Buddha)

“A man needs a little madness or else he never dares cut the rope and be free!!’
(Nikos Kazantzakis)

Gentle Flow

GENTLE FLOW bundelt een heleboel eenvoudige zachte oefeningen, afgeleid van yoga , tai chi, qi gong en meditatie.  Deze les betrekt de leer van ‘somatic movement’ , trage bewuste bewegingen met een therapeutisch effect.  De aandacht wordt in elke oefening gelegd op het lichaam, zijn ademhaling en zijn energiestroom.  Deze les staat voor innerlijke rust, zuivering van lichaam en geest, ademhaling, relaxatie, focus, meditatie en energie.  Je geest wordt rustig, maar toch alert.  Je lichaam wordt soepel en krachtig.

Deze vorm van yoga kan iedereen op eigen tempo en naar eigen flexibiliteit uitvoeren.  Deze vorm is zeer ondersteunend voor mensen met wat fysieke klachten zoals heup – en rugklachten en zij met een lichte vorm van CVS & fybromyalgie.

Voor iedereen toegankelijk

Yin Yoga

YIN YOGA is een serie van grondoefeningen waarin de spieren ontspannen blijven. Yin yoga heeft als doel het stimuleren van bindweefsel zoals banden en kraakbeen, hetgeen belangrijk is om de maximale beweeglijkheid van de gewrichten te bereiken.  Dat maakt deze yoga geschikt bij blessures.

Dit kan niet worden toegepast in de meest bekende, actievere vormen van yoga, waarin het doel het versterken en verlengen van de spieren is. Om de gewrichten op een veilige, effectieve manier te stimuleren moeten we een zachte spanning erop brengen, voor een langere tijd. We blijven 3 tot 5 minuten in elke houding, die altijd zittend of liggend is, zo dat  we geen spierkracht nodig hebben. Het is perfect complementair met alle soorten van actieve sporten (zwemmen of (yang)yoga). Deze vorm stimuleert ook meridianen en organen en het bereidt de geest voor op meditatie. Door het langzame tempo kent de les een sterk meditatief aspect.

 

Voor iedereen toegankelijk

 

Vinyasa Yoga (Dynamische Yange vorm)

VINYASA YOGA is een dynamische actieve yogastijl waarin prana flows (houdingen die mekaar volgen, verbonden door specifieke bewegingen en door een krachtige ademhalingstechniek) afgewisseld worden met intensieve kracht en stretch – oefeningen.  Deze vorm werkt zeer ontgiftend, bevordert uithouding, vreugde, vitaliteit, gezondheid, harmonie en ontspanning.  Naast de fysieke inspanning, blijft meditatie en innerlijk ‘voelen’ actief aanwezig.

Yoga Viapura wil garant staan voor een ‘veilige’ yoga beoefening en hanteert de inzichten van Anusara yoga. Elk lichaam is anders en hiermee houden we rekening. Het gaat niet over het mooie yoga – plaatje in het yoga – magazine. Het gaat over het lichaam en de geest opnieuw in balans brengen.

Deze les is niet toegankelijk voor alle mensen.  Mensen met blessures moeten zich op voorhand goed informeren of deze les voor hen helend kan zijn of juist niet.

De lessen zijn opgedeeld in Level I (voor de beginnende yogi) , All Levels (voor beginners en gevorderden) , All Levels* (minstens  6 maanden ervaring)

Restorative Yoga (Relax & Reborn)

RESTORATIVE YOGA wordt ook wel eens Relax & Reborn genoemd.  Dat is eigenlijk wat er gebeurd.  Vanuit ‘niets doen’ ons lichaam de kans geven, te herstellen en op te laden. ‘Do less, get more’ kan als rode draad aanzien worden.

We leggen ons in houdingen, volledig ondersteund door kussens, blokjes, dekentjes, geen kracht, alleen een lichte stretching en vooral heeel veel rust. Een zeer meditatieve les en een opkikker voor lichaam en geest.  (gelijkaardig aan yin yoga, maar de poses zijn minder intens , houden wel langer aan).   Een aanrader voor iedereen die nood heeft aan ‘echte rust’ en ‘met meer energie de mat wil verlaten’.  Deze les is een must voor mensen met een burn out.

Woensdag : 20u20 – 21u35

Maandag : 10u50 – 12u

Per les inschrijven / per les betalen of met beurtenkaart

Prijs: € 12 / les

Maximum 12 deelnemers.

Gelieve op voorhand inschrijven : de plaatsen zijn beperkt.

 

Deze lessen worden gegeven door Ellen Van Renterghem

 

Locatie: Yogazolder te Kerkstraat 7 , 2260 Westerlo (Zoerle Pawijs)

Viapura Healing Yoga (Geïnspireerd door kundalini Medicine & the shamanic way of life)

Viapura Healing Yoga  ( a medecine tool for healing & balance)  is een yogavorm gevormd , gekneed , getuned , gepimt , doorleefd en doorvoeld door Ellen. Het is een verzameling van alle ingrediënten uit haar rugzak van 20 jaren yoga-, dans-, lichaamswerk- , pilates,  meditatie – en sjamanisme – ervaringen.
Deze vorm van yoga bundelt de kennis van Hatha yoga en Vinyasa yoga met Kundalini Medecine en The Shamanic Way of Living. 
Viapura Healing Yoga is een Healing Vorm van Yoga ( sommigen benoemen het als therapeutisch) met als doel in je ware kracht te komen door blokkades op te heffen (te onthullen) .  Vanuit de overtuiging dat alles energie is, bewandelen we het pad van meridianen – chakra’s(energy vortex) – de aarde energie en de kosmische energie om balans en healing te brengen in zowel het fysieke als subtiele lichaam (emotioneel – mentaal en spiritueel.)  De houdingen werken sterk op het zenuwstelsel , de spijsvertering en de hormoonhuishouding.
De les wordt steeds opgebouwd rond een bepaald thema en maakt gebruik van o.a. asana’s, meditatie, pranyama’s en visualistaies  uit Kundalini Yoga , Hatha Yoga & Sjamanisme. 
Data: donderdag van 19u – 20u15
7/09 – 14/09 – 28/09 – 12/10 – 26/10 – 9/11 – 23/11 – 7/12 – 21/12
Prijs: 
– € 15/ losse les
– een beurt van jouw meer – beurtenkaart
– € 81 / 9 lessen op donderdag avond in het najaar 2017
Voor iedereen , die zijn of haar yoga – beoefening een level dieper wil brengen!
Gelieve op voorhand in te schrijven via ellen@viapura.be

Yogalates (Core & Centering)

YOGALATES is in eerste instantie een les YOGA, geïnspireerd door de oefeningen vanuit PILATES.

De les bestaat o.a. uit krachtoefeningen gericht op een sterke CORE. Dit is de regio van buik – bekken en billen.

  • In het boedhisme spreekt men van HARA : de plek van jouw (innerlijke) kracht.
  • In yoga (meerbepaald kundalini yoga) spreekt men van ‘THE LOWER TRIANGLE’ : de eerste 3 chakra’s nodig om ons te aarden – ons eigen leven vol vertrouwen neer te zetten.
  • In pilates spreekt met van POWERHOUSE : die plek die krachtig de rest van ons lichaam draagt – grote invloed op rug, heupen, spijsvertering, ademhaling.

Naast oefeningen voor een sterke CORE , geven we balans door STRETCH houdingen (vanuit YIN YOGA) en ZACHTE QI – GONG – oefeningen, die deze regio positief beïnvloeden.  Door deze oefeningen openen we de nadi’s en meridianen (energie banen) , maken we onze spieren soepel en versterken we onze bindweefsel.

Elke les besteed aandacht aan ademhaling en meditatie om nog meer te centeren.

Doel van deze les:

  • Fysieke krachtige core
  • Innerlijke kracht en balans 
  • Aarding & centering
  • Gebalanceerd zenuwstelsel
  • Rustige diepe ademhaling

 

Pranayama

PRANAYAMA staat voor de kunst van het ademen.  Heel veel mensen ademen niet meer natuurlijk, laat staan diep en rustig. Heel veel energie gaat hierdoor verloren. Heel veel klachten zoals hyperventilatie en angsten zijn hiervan een gevolg.  Stress is o.a. een oorzaak, maar ook een gevolg van ‘verkeerd ademen’.

In elke les wordt er aandacht besteed aan ‘juist’ ademen en worden een bepaalde ademhalingstechnieken aangeleerd.  Tijdens een aparte les of workshop pranayama zal er uitgebreid stil gestaan worden bij een ‘gezonde manier van ademen’. Daarnaast worden er verschillende ademhalingsmethodieken aangeleerd die hun eigen specifieke therapeutische werking hebben.

Data en tijdtsip van aparte workshops worden later meegedeeld.

Voor iedereen toegankelijk

Qi Yoga

Zoals de naam al doet vermoeden is deze les een eigenzinnige combinatie van yoga en qi-gong.

Elke les start met een 15 à 20-tal minuutjes zittende ademoefeningen uit de yoga (pranayama) om onze meditatieve energie op te wekken.

Daarna oefenen we bewegingen in van de qi-gong, een synthese van Chinese gevechtssport, muziek en Chinese traditionele geneeskunde, waarmee je je eigen lichaam en geest kan genezen en/of versterken (mits regelmatige beoefening).

De oefeningen uit deze lessenreeks werden ontwikkeld aan de sportuniversiteit van Peking, volgens het meridiaansysteem (acupunctuur). Ze worden aangepast aan elk seizoen, ifv het orgaan dat dan de meeste aandacht nodig heeft.

Lente: zuivering van de lever en galblaas (zuivering & energie, creativiteit en strategie)

Zomer: het hart (de regulator van al onze organen)

Nazomer: de milt en de maag (spijsvertering & intellectuele prestaties, tegen piekeren)

Herfst : de longen (voorkomen van luchtweginfecties, griep en verzachten van verdriet)

Winter: de nieren (boost immuun-systeem en vruchtbaarheid, positivering, anti-depressie).

Deze qi-gongoefeningen worden verweven of afgesloten met enkele yoga-houdingen die goed aansluiten bij de qi-gongreeks van het seizoen. Elke les wordt ook uitgeleid met een zalige yoga-relaxatie.

Deze les is zeer geschikt voor alle leeftijden en alle niveaus. In het bijzonder voor mensen die hun energiepeil en/of conditie willen onderhouden of terug willen opbouwen of mensen met een zittende job. In elke les zitten er een 2-tal (vrijblijvende) lenigheidsoefeningen voor gevorderde bewegers.

Deze les wordt wekelijks gegeven door Sophie Draulans , op donderdag voormiddag om 10u45.