If you tell me, i will listen. If you show, i will see. If you let me experience, i will learn.

Quote

Know and Be One with you Inner Warrior!!

Step onto the mat and challenge yourself physically, mentally, emotionally and spiritually!

Practice hard with diligence!

Leave the mat with the strenght, the suppleness, and the fortitude to be the very best you can be in all areas of all your life.

Know that we are all ONE as we navigate ourselves on this great and amazing adventure!

Live your life to the fullest!!!

Be happy! Be healthy! Know Peace! Know Freedom!

(Jenne Lee, Hot Warrior Yoga (NY))

“Succes is van de ene mislukking naar de andere gaan zonder je enthousiasme te verliezen.”
(Winston Churchill)

“Success is not the key to Hapiness.
Hapiness is the key to Success.
If you love what you are doing,
you will be Successful!”
(Buddha)

“A man needs a little madness or else he never dares cut the rope and be free!!’
(Nikos Kazantzakis)

QI-Yoga

QI-YOGA

Zoals de naam al doet vermoeden is deze les een eigenzinnige combinatie van yoga en qi-gong.

Elke les start met een 15 à 20-tal minuutjes zittende ademoefeningen uit de yoga (pranayama) om onze meditatieve energie op te wekken.

Daarna oefenen we bewegingen in van de qi-gong, een synthese van Chinese gevechtssport, muziek en Chinese traditionele geneeskunde, waarmee je je eigen lichaam en geest kan genezen en/of versterken (mits regelmatige beoefening).

De oefeningen uit deze lessenreeks werden ontwikkeld aan de sportuniversiteit van Peking, volgens het meridiaansysteem  (acupunctuur).   Ze worden aangepast aan elk seizoen, ifv het orgaan dat dan de meeste aandacht nodig heeft.

Lente: zuivering van de lever en galblaas (zuivering & energie, creativiteit en strategie)

Zomer: het hart (de regulator van al onze organen)

Nazomer: de milt en de maag (spijsvertering & intellectuele prestaties, tegen piekeren)

Herfst : de longen (voorkomen van luchtweginfecties, griep en verzachten van verdriet)

Winter: de nieren (boost immuun-systeem en vruchtbaarheid, positivering, anti-depressie).

 

Deze qi-gongoefeningen worden verweven of afgesloten met enkele yoga-houdingen die goed aansluiten bij de qi-gongreeks van het seizoen. Elke les wordt ook uitgeleid met een zalige yoga-relaxatie.

 

Deze les is zeer geschikt voor alle leeftijden en alle niveaus.  In het bijzonder voor mensen die hun energiepeil en/of conditie willen onderhouden of terug willen opbouwen of mensen met een zittende job. In elke les zitten er een 2-tal (vrijblijvende) lenigheidsoefeningen voor gevorderde bewegers.

Deze les wordt gegeven door Sophie Draulans , vanaf juni 2017, op donderdag voormiddag om 10u45.

 

Gentle Flow

GENTLE FLOW bundelt een heleboel eenvoudige zachte oefeningen, afgeleid van yoga , tai chi, qi gong en meditatie.  Deze les betrekt de leer van ‘somatic movement’ , trage bewuste bewegingen met een therapeutisch effect.  De aandacht wordt in elke oefening gelegd op het lichaam, zijn ademhaling en zijn energiestroom.  Deze les staat voor innerlijke rust, zuivering van lichaam en geest, ademhaling, relaxatie, focus, meditatie en energie.  Je geest wordt rustig, maar toch alert.  Je lichaam wordt soepel en krachtig.

Deze vorm van yoga kan iedereen op eigen tempo en naar eigen flexibiliteit uitvoeren.  Deze vorm is zeer ondersteunend voor mensen met wat fysieke klachten zoals heup – en rugklachten en zij met een lichte vorm van CVS & fybromyalgie.

Voor iedereen toegankelijk

Yin Yoga

YIN YOGA is een serie van grondoefeningen waarin de spieren ontspannen blijven. Yin yoga heeft als doel het stimuleren van bindweefsel zoals banden en kraakbeen, hetgeen belangrijk is om de maximale beweeglijkheid van de gewrichten te bereiken.  Dat maakt deze yoga geschikt bij blessures.

Dit kan niet worden toegepast in de meest bekende, actievere vormen van yoga, waarin het doel het versterken en verlengen van de spieren is. Om de gewrichten op een veilige, effectieve manier te stimuleren moeten we een zachte spanning erop brengen, voor een langere tijd. We blijven 3 tot 5 minuten in elke houding, die altijd zittend of liggend is, zo dat  we geen spierkracht nodig hebben. Het is perfect complementair met alle soorten van actieve sporten (zwemmen of (yang)yoga). Deze vorm stimuleert ook meridianen en organen en het bereidt de geest voor op meditatie. Door het langzame tempo kent de les een sterk meditatief aspect.

 

Voor iedereen toegankelijk

 

Yang Yoga (vinyasa – anusara – ashtanga – kundalini – hatha)

YANG YOGA staat voor alle yogastijlen die fysiek intenser zijn.  Hier staat fysieke uithouding en kracht in combinatie met diepe ademheling en focus centraal.  Deze les is niet toegankelijk voor alle mensen.  Mensen met blessures moeten zich op voorhand goed informeren of deze les voor hen helend kan zijn of juist niet.  De lessen zijn opgedeeld in beginners (basis) en gevorderden (level I & II).

Bij Yoga Viapura zijn de yang lessen geïnspireerd op de volgende yang – yogastijlen:

  • VINYASA YOGA is een dynamische actieve yogastijl waarin prana flows (houdingen die mekaar volgen, verbonden door specifieke bewegingen en door een krachtige ademhalingstechniek) afgewisseld worden met intensieve kracht en stretch – oefeningen.  Deze vorm werkt zeer ontgiftend, bevordert uithouding, vreugde, vitaliteit, gezondheid, harmonie en ontspanning.  Naast de fysieke inspanning, blijft meditatie en innerlijk ‘voelen’ actief aanwezig.
  • ANUSARA YOGA staat gekend voor zijn verdieping in het ‘gezond en uitgelijnd’ in een houding staan.  Yoga Viapura wil garant staan voor een ‘veilige’ yoga beoefening en hanteert de inzichten van Anusara yoga. Elk lichaam is anders en hiermee houden we rekening. Het gaat niet over het mooie yoga – plaatje in het yoga – magazine. Het gaat over het lichaam en de geest opnieuw in balans brengen.
  • KUNDALINI YOGA is een unieke vorm van yoga, combineert yoga houdingen, meditaties, mantra’s, mudra’s (handhoudingen) en ademhalingstechnieken.
  • ASHTANGA YOGA Deze les bestaat uit een vaste serie van houdingen en ademhalingstechnieken, ontwikkeld om alle spiergroepen aan te spreken, sterker en flexibeler te maken.  Het is een ideale mix tussen kracht, flexibiliteit, cardio en balans.

Elke zaterdag gaat er een YANG YOGA LES bestaande uit een vaste reeks houdingen.  Wekelijkse herhaling zorgt voor:

  • correcter uitvoeren van de houdingen
  • groter bewustzijn van je eigen proces en lichaam
  • meer gedetailleerd kunnen voelen en ervaren
  • kant en klare reeks om dagelijks thuis mee aan de slag te gaan.

De YANG YOGA LESSEN op maandag en dinsdag wormen wekelijks een ander pakket van houdingen en ademhalingsoefeningen.  Dus meer variatie en afwisseling. Deze lessen worden fijn , wanneer je de basis houdingen onder de knie hebt. De lessen op maandag staan echter nog steeds uitgebreid stil bij de basis houdingen. De les op dinsdag avond vraagt al enige diepgang en ervaring.

Level I : beginner

Level II : minstens 6 maanden ervaring in yang yoga

 

 

Restorative Yoga (Relax & Reborn)

RESTORATIVE YOGA wordt ook wel eens Relax & Reborn genoemd.  Dat is eigenlijk wat er gebeurd.  Vanuit ‘niets doen’ ons lichaam de kans geven, te herstellen en op te laden. ‘Do less, get more’ kan als rode draad aanzien worden.

We leggen ons in houdingen, volledig ondersteund door kussens, blokjes, dekentjes, geen kracht, alleen een lichte stretching en vooral heeel veel rust. Een zeer meditatieve les en een opkikker voor lichaam en geest.  (gelijkaardig aan yin yoga, maar de poses zijn minder intens , houden wel langer aan).   Een aanrader voor iedereen die nood heeft aan ‘echte rust’ en ‘met meer energie de mat wil verlaten’.  Deze les is een must voor mensen met een burn out.

Dinsdag : 18u45 – 20u

Maandag : 10u50 – 12u

Per les inschrijven / per les betalen of met beurtenkaart

Prijs: € 12 / les

Maximum 12 deelnemers.

Gelieve op voorhand inschrijven : de plaatsen zijn beperkt.

 

Deze lessen worden gegeven door Ellen Van Renterghem

 

Locatie: Yogazolder te Kerkstraat 7 , 2260 Westerlo (Zoerle Pawijs)

Healing Yoga Flow(Kundalini, Sjamanisme & Hatha Yoga geïnspireerd)

HEALING YOGA  FLOW  is een yogavorm gevormd , gekneed , getuned , gepimt , doorleefd en doorvoeld door Ellen.  Het is een verzameling van alle ingrediënten uit haar rugzak van 20 jaren yoga-, dans-, lichaamswerk- , meditatie – en sjamanisme – ervaringen.
De les wordt steeds opgebouwd rond een bepaald thema en maakt gebruik van o.a. asana’s, meditatie, pranyama’s en visualistaies  uit Kundalini Yoga , Hatha Yoga & Sjamanisme om balans en healing te brengen.
Vanuit de overtuiging dat alles energie is, bewandelen we het pad van meridianen – chakra’s(energy vortex) – de aarde energie en de kosmische energie om balans en healing te brengen in zowel het fysieke als subtiele lichaam (emotioneel – mentaal en spiritueel.)  De houdingen werken sterk op het zenuwstelsel , de spijsvertering en de hormoonhuishouding.  We eindigen elke les met het chanten van een mantra als diepe meditatie en healing.
Data: donderdag 1/06 – 15/06
Donderdag 1/06: Thema : NAVELPUNT : 3 e chakra : Wilskracht – Drive
Donderdag 15/06: Thema : HART : 4e chakra
Prijs: € 12/ losse les of een beurt van jouw kaart
Voor iedereen , die zijn of haar yoga – beoefening een level dieper wil brengen!
Gelieve op voorhand in te schrijven via ellen@viapura.be

Kundalini Yoga

KUNDALINI YOGA

Kundalini Yoga is een unieke vorm van yoga, combineert yoga houdingen, meditaties, mantra’s, mudra’s (handhoudingen), en ademhalingstechnieken.  Kundalini yoga is heel makkelijk aan te leren en voor iedereen toegankelijk.

Kundalini yoga geeft energie, het werkt dynamisch en versterkend.  Maar tegelijkertijd is Kundalini yoga meditatief, ontspannend en helend.  Het is een oude techniek die bedoeld is om de Kundalini­-energie in je te ontwaken. Dit is onze essentie, onze levenskracht die ligt te sluimeren in onze basischakra onderaan de ruggengraat. Als we volledig bewust en aanwezig willen worden dan horen we deze energie te laten ontwaken.  Hoe beter je levensenergie stroomt, hoe gezonder en gelukkiger je bent.  Kundalini yoga brengt je energieniveau op een hoger peil waardoor je hele wezen in lijn wordt gebracht met wie je werkelijk bent waardoor je uiteindelijk wakkerder en bewuster wordt en gaat stralen.  Na een kundalini yoga sessie voel je je fit en in staat om je dagelijkse uitdagingen met vernieuwde energie het hoofd te bieden.

Bovendien versterkt het jouw immuunsysteem , hormoonhuishouding en zenuwstelsel.  Naast de lichamelijke effecten kan deze vorm je inzicht geven in emotionele blokkades en angsten. Je wordt bewuster van je acties en de gevolgen ervan.  Met deze inzichten kan je beter communiceren vanuit het hier en nu. Het is een snelle manier om je lichaam, geest en ziel op één lijn te krijgen en rust te vinden.

Het is dé yogales waar mensen stralend buiten wandelen.  Kundalini yoga geeft je een boost van energie , zorgt ervoor dat je zwaarte kan loslaten en makkelijker van het leven kan genieten.  Ideaal voor hen die vast zitten in het piekeren, denken, zware gedachten, depressieve gevoelens.  Een aanrader voor iedereen.

Voor iedereen toegankelijk

Datum : donderdag 27/04 van 19u tot 21u

Prijs: € 25

Gastdocente : kundalini teacher : Daphne Wens van  www.flowofjoy.com

Info & inschrijven : ellen@viapura.be / 0489 517 222

 

 

 

Yogalates (Yoga & Pliates) Stretch & Core

YOGALATES (YOGA & PLIATES) Stretch & Core

YOGA & PILATES

Ook voor korte hamstrings & quadriceps!
Dé perfecte aanvulling van een gezond , bewust en sportief leven!

De les YOGALATES   legt hoofdzakelijk het accent op  houdingen specifiek gericht op het versterken van core, het gezond stretchen van spieren, het optimaliseren van de ademhaling, het stimuleren van bindweefsel en het versterken van de focus.

Yogalates mixt  yoga houdingen en pilates oefeningen.

Pilates is een bewegingsvorm werd door Joseph Pilates begin vorige eeuw ontwikkeld om het lichaam sterker te maken en het in balans en vorm te brengen.  Pilates volgt de principes van het zeer bewust bewegen met controle en beheersing, dus met een intense concentratie, een specifieke ademhaling, het werken vanuit het centrum/powerhouse en dat alles met vloeiende bewegingen.

Fysieke voordelen van yogalates zijn o.a.:
Betere bewegingstechniek en coördinatie
Een sterke en soepele wervelkolom, minder kans op rug- en nekklachten
Sterke rug- en buikspieren, inclusief de vaak verwaarloosde diepliggende buikspieren
Een goede beheersing van de bekkenbodemspier
Sterke spieren rond het bekken: billen, onderrug en bovenbenen
Grotere mobiliteit en flexibiliteit
Goede lichaamshouding
Verhoogde longcapaciteit en betere bloedcirculatie door de diepe en vloeiende ademhaling

Wekelijks in het uurrooster:

YOGALATES Basis : elke donderdag van 10u30 – 11u30 (basis en voor iedereen toegankelijk)

YOGALATES Sporter : elke vrijdag van 19u15 tot 20u15 (Deze les is iets uitdagender dan de les ‘basis’ , vertrekt vanuit de noden van de sporter) : data in mei en juni 2017: 5/05 – 19/05 – 2/06 – 16/06

  

INDIVIDUEEL ADVIES aan de sporter OP MAAT

Soms is de vraag van de sporter zo specifiek dat een individuele sessie op maat zinvol is.  Tijdens dit uur wordt tijd gemaakt om het lichaam van de sporter grondig te bekijken , te bestuderen en disbalans op te speuren. Op basis van dit onderzoek zullen oefeningen op maat uitgelegd en meegegeven worden.  Deze sessie wordt begeleid door Ellen Van Renterghem.
Prijs: Sessie van 1 uur: € 50

Tijdstip : af te spreken via ellen@viapura.be / 0489 517 222

Locatie: Kerkstraat 7, 2260 Westerlo (Zoerle Parwijs)

 

SAMENWERKING met RUNWALK HERENTALS

Runwalk is overtuigd dat de keuze van de juiste schoen in combinatie met  yoga stretch/core heel wat blessureleed kan voorkomen en de souplesse van de sporter kan bevorderen.

Dus meer plezier in de sportbeleving!!

 

Runwalk
Bij RUNWALK te Herentals , kan je terecht voor:

Loopanalyse
Runwalk werkt sinds enige tijd met een op maat ontwikkeld video systeem.
Door een opname te maken van uw loopstijl en deze vertraagd af te spelen, kan men perfect zien welke schoenen bij u passen.
Advies op maat
Run Walk is gespecialiseerd in het adviseren van het gepaste schoeisel op uw maat.
Bij ons wordt u verder geholpen met een grondige analyse van uw loopstijl. Na een grondige analyse van uw loopstijl, krijg je advies over de juiste schoen.
Indien nodig worden er correcties gemaakt bij eventuele blessures of moeilijke loopstijl.

Contactgegevens Runwalk:
Lichtaartseweg 49, Herentals
014 70 00 04

www.runwalk.be 

.

 

 

 

Yoga Clinic

YOGA CLINIC is een maandelijkse workshop die uitgebreid stil staat bij blessure vrij yoga beoefenen en / of de therapeutische effecten van yoga op het fysieke , emotionele en mentale lichaam.  In het wekelijks uurtje yogales is er soms te weinig tijd en ruimte om grondig stil te staan bij specifieke vragen ,  thema’s, bepaalde yoga houdingen , de effecten ervan en de aandachtspunten.   Yoga Clinic wil diepgang brengen door interactie en uitgebreide info rond anatomie en gezondheid zowel vanuit het klassieke als oosters standpunt.  Yoga Clinic is delen en leren , nog meer luisteren naar ons lichaam en met nog meer alertheid en nauwkeurigheid  balans brengen in lichaam en geest.

1 x per maand op zondag / 10u – 12u30 / € 25 pp per workshop

In mei zal er uitzonderlijk geen YOGA CLINIC workshop zijn.  Op zondag 21 mei vind er echter een eerste sessie plaats van de Training Hart Coherentie.  Zie hoofdpagina voor meer info.

Pranayama

PRANAYAMA staat voor de kunst van het ademen.  Heel veel mensen ademen niet meer natuurlijk, laat staan diep en rustig. Heel veel energie gaat hierdoor verloren. Heel veel klachten zoals hyperventilatie en angsten zijn hiervan een gevolg.  Stress is o.a. een oorzaak, maar ook een gevolg van ‘verkeerd ademen’.

In elke les wordt er aandacht besteed aan ‘juist’ ademen en worden een bepaalde ademhalingstechnieken aangeleerd.  Tijdens een aparte les of workshop pranayama zal er uitgebreid stil gestaan worden bij een ‘gezonde manier van ademen’. Daarnaast worden er verschillende ademhalingsmethodieken aangeleerd die hun eigen specifieke therapeutische werking hebben.

Data en tijdtsip van aparte workshops worden later meegedeeld.

Voor iedereen toegankelijk