VEEL GESTELDE VRAGEN

WELKE MOGELIJKHEDEN ZIJN ER VOOR EEN PROEFLES?

Je kan altijd een losse les mee komen doen, hiervoor betaal je € 15,-. Of je start als beginner met een beginnerskaart van € 35,-, 4 lessen naar keuze, 1 maand geldig.

Boek hier je proeflessen of losse les.

WELKE YOGAVORM IS GOED VOOR MIJ?

Alle info over de inhoud van de lessen en reeksen vind je terug bij yogalessen.

Kort samengevat is er een aanbod van:

  • rustige lessen (Yin lessen): Yin Yoga • Gentle Flow • Healing Yoga • Relax & Reborn;
  • actieve lessen (Yang lessen): Vinyasa Yoga • Ashtange Yoga • Pilates.

Als beginnende yogi raden we je echter aan om verschillende lessen te ‘proeven’, zodat je zelf kan ervaren welke les bij jou past. Jij voelt zelf het beste welke vorm voor jou goed is, fijn aanvoelt.

Fysieke en Psychische klachten / Yogavorm?

Na jarenlange ervaring en studie geven we graag enige richtlijnen betreft de keuze van jouw les.

Deze lijst koppelt veelvoorkomende klachten aan bepaalde yogalessen die helend kunnen zijn.

* ten zeerst aan te raden.

  • DEPRESSIE – ANGSTEN: Vinyasa Yoga* • Healing Yoga* • Gentle Flow • Yin Yoga
  • BURN OUT: Restorative Yoga* • Yin Yoga • Gentle Flow
  • CVS & FYBROMYALGIE: Gentle Flow*
  • HERNIA – RUGKLACHTEN: Yin Yoga* • Gentle Flow* • Pilates*
  • HEUP KLACHTEN: Yin Yoga* • Gentle Flow* • Vinyasa Yoga • Ashtanga Yoga • Pilates
  • HYPERVENTILATIE – STRESS – ONRUST: Yin Yoga* • Restorative Yoga* • Pranayama* • Meditatie* • Gentle Flow* • Healing Yoga • Hartcoherentie Training
  • MENSEN MET EEN ZITTEND BEROEP: Yin Yoga • Vinyasa Yoga • Ashtanga Yoga • Pilates*
  • SPORTERS / TOPATLETEN (wielrenners – joggers – fitness – …): Yin Yoga* • Vinyasa Yoga • Ashtanga Yoga • Pilates*

Samenwerking met de gezondheidszorg: advies van jouw arts

Al onze leerkrachten zijn anatomisch geschoold en vormen zich voortdurend bij om tegemoet te komen aan de hedendaagse gezondheidsvragen. Wij zijn echter geen artsen en zullen ons ok nooit zo profileren. We raden dan ook al onze yogaleerlingen aan om bij fysieke en/of psychische twijfels contact op te nemen met zijn/haar arts.

Het principe van YIN & YANG?

Yin en Yang zijn de namen die de Taoïsten geven aan wat zij de twee belangrijkste krachten in het universum noemen. Yang is alles wat dynamisch is, steeds veranderend, zichtbaar, warm en sterk; Yin is alles wat statisch is, stil, verborgen, koud en zacht. Deze termen zijn niet absoluut; ze bestaan in relatie met elkaar en zijn twee zijden van een geheel. De één bestaat niet zonder de ander. Voor de Taoïsten – en voor de yogis – betekent dit een goed gebalanceerd leven waarin beide aspecten in evenwicht zijn.

Ons moderne leven is heel erg Yang-georiënteerd; we stellen prijs op zichtbaarheid, competitie en kracht. Deze eigenschappen kunnen een positieve kracht in ons leven zijn, maar kunnen ook uit de hand lopen en tot zelfvergroting, agressie en onbeweeglijkheid leiden.

Om diepe tevredenheid uit het leven te kunnen halen, cultiveren we ook onze Yin-eigenschappen: vriendelijkheid, rust en stilte. Een goed gebalanceerde yoga practice stilt ons verlangen naar beide aspecten: sommige mensen hebben meer Yin nodig, anderen meer Yang, maar wij allemaal hebben ze allebei nodig. (Yogagarden.nl)

Op het uurrooster zie je regelmatig de vermelding van ‘Yin’ en ‘Yang’. Dit principe staat uitgebreid omschreven in de ‘Yin & Yang’ pagina. Het is een aanrader om dit even te lezen en mee te nemen in je leven en op de yogamat.

Help, ik heb geen ervaring!

Wees niet ongerust als je niet lenig bent of als je nog nooit yoga hebt gedaan. Geniet van het leerproces en laat het bezinken, je hebt tijd nodig om de houdingen goed te leren en de ademhaling te leren beheersen. Daarna ga je echt de voordelen voelen!

Na ongeveer 3 maanden kun je alle lessen volgen die op het rooster staan.

Wat trek je aan voor een les?

Draag comfortabele kleding zoals joggingbroek of legging met top en neem een vestje mee voor het begin van de les en tijdens de ontspanning.

Neem een handdoek mee als je snel zweet.

De les is op blote voeten.

Blessures en zwangerschap?

Ben je geblesseerd of ben je herstellende, kies dan voor een rustige les (yin). Ben je zwanger , laat ons dit even weten, we kunnen jou dan de juiste instructies geven tijdens de les.   Ben je ongerust, twijfel je, spreek erover met je arts en overleg met ons.

Is het goed om te eten voor een les?

Eet niet te zwaar van tevoren, zodat je al je energie naar het hele lichaam kan gaan en niet alleen naar de maag. Ongeveer 2 uur van te voren is het beste moment om iets te eten.

Wat neem je mee naar een les?

Ben je beginnende yogi dan kan je bij ons terecht voor een matje.  Wij hebben er voldoende in voorraad.  We raden je echter aan om na een aantal lessen een eigen mat aan te schaffen.  

Alle andere yoga materialen zijn in de yoga studio aanwezig: kussen, dekens, bolster en blokken.

Zweet je snel , breng dan zeker en vast een handdoek mee.  Op het einde van de les is er steeds een moment van totale ontspanning, het is dan wel fijn om een eigen dekentje op je te leggen.  We hebben echter voldoende dekentjes in voorraad.  

Na de les?

Drink na de les genoeg water of kruidenthee om alle afvalstoffen af te voeren, dit voorkomt hoofdpijn of misselijkheid na een eerste les. Juist in de eerste lessen moet het lichaam wennen en kan het reageren.

Hoe kan je betalen?

Je kan ter plekke cash betalen, wij hebben geen pin apparaatje.

Je kan op voorhand ook de centjes storten op BE28 0689 0343 7920

Tips voor een goede yogales

  • Kom in stilte de zaal binnen en laat de drukte van de dag buiten, mediteer, doe wat stretchoefeningen of kom gewoon tot rust.
  • Gelieve GSM’s af te zetten of thuis te laten.
  • Indien mogelijk, is het aan te raden om te douchen voor de les.
  • Het is aan te raden yoga te beoefenen op een lege maag. Probeer 2 tot 3 uur voor de les niet te eten.
  • Vermijd drinken tijdens de les. Het doel is om innerlijke warmte te genereren. Door water te drinken koelt ons lichaam af. Na de les is het wel aan te raden om veel water te drinken.
  • investeer in je eigen yogamat. Handig als je thuis aan yoga wil doen.
  • Breng eventueel een dekentje mee, dat kan je gebruiken tijdens de relaxatie.
  • Breng ons even op de hoogte bij medische problemen, blessures of zwangerschap.
  • Heb je ernstige blessures, medische problemen, ben je zwanger of heb je een hoge bloeddruk of is er iets anders dat yoga kan beïnvloeden, consulteer dan eerst je dokter. Breng mij hiervan ook op voorhand op de hoogte.
  • Tijdens de periode van menstruatie is het aan te raden om geen omgekeerde houdingen te doen. Alle poses waarbij je heupen hoger zijn dan het hart zijn af te raden.

Is annuleren van een les mogelijk?

  • Heb je je ingeschreven en lukt het toch niet om te komen, probeer tijdig te annuleren, zodat jij je beurt niet verliest en zodat er een plaatsje vrij komt voor de anderen op de reserve lijst.
  • Gratis annuleren kan tot 6 uur (een halve dag) op voorhand. Later annuleren zal niet meer lukken, er zal automatisch een beurt van jouw kaart gaan.
  • Er wordt GEEN uitzondering gemaakt door last minute ziek zijn van jezelf, je kind, je partner.
  • Er wordt GEEN uitzondering gemaakt bij autopech en file of sneeuw of slecht weer.

Help! Ik kan niet online reserveren, wat nu?

Beschik je over een account met wachtwoord en een geldig abonnement?
Zo nee, koop een nieuw meer – beurtenkaart tijdens de les en stuur even ene mailtje om jouw les te reserveren.

Zo ja, of ben je je wachtwoord kwijt? Mail ellen@viapura.be

Staat je vraag er niet bij?

Mail naar ellen@viapura.be

Vragen over prijzen, kaarten en voorwaarden?

Kijk op de pagina rond Prijzen & Praktische Afspraken

Vergeet onze nieuwsbrief niet!

SCHRIJF JE HIER IN

Zin in een les?

LESSENROOSTER